Jeg har valgt en aktivitet der måler strømhastigheden i et vandløb.
Den første del handler om at gøre børnene nysgerrige. Dette kan gøres ved at lade børnene gætte og komme med deres egne teorier omkring betydningen og evt. påvirkninger af strømhastigheden i et vandløb. Pædagogen bør være opmærksom på, at barnet bliver støttet i dets egne teorier, og får den nødvendige plads til at undersøge dette.
At lade undersøgelserne have udgangspunkt i børnenes egne teori, vil støtte børnenes oplevelse og bidrage til et naturligt ejerskab og arrangement i aktiviteterne.
Herefter kan forsøgene gå i gang. Kan børnens teorier blive bekræftet?
Strømhastighed målt med et flydeobjekt.
Vi skal bruge: Et målebånd. Et flydene objekt. Blok og papir.
Vi skal bruge: Et målebånd. Et flydene objekt. Blok og papir.
Afmål en afstand i vandløbet på 6 meter. Her har vi vores start og slutlinje. Lad et flydeobjekt opnår den optimale hastighed, inden den når startlinjen. Ved startlinjen tages der tid med et stopur, som stoppes ved slutlinjen. Forsøgende tages flere gange, for at udregne et gennemsnit på hastigheden.
Børnenes egne teorier omkring evt. påvirkninger af vandstigninger, snoet eller lige strækninger, tæt på bredden eller ude i midten, undersøges ved at pædagogen giver børnene muligheder for at foretage målingerne i disse omgivelser. Hastighederne sættes ind i skemaer.
Børnene står selv for indsamlingen af resultaterne og støttes op af pædagogen. Tallene og resultaterne kan sammenlignes og analyses. Bliver teorierne bekræftet af resultaterne fra undersøgelserne? Hvorfor og hvorfor ikke?
Aktiviteten styrker børnenes sociale kompetencer og samarbejdsevne. Det kræver en fysisk deltagelse, for at opnår et resultat. Udfordringer i at beregne og analyserer resultatet, kan tilpasses barnets færdigheder og udvikling af matematikske kompetencer.
Yderligere eksperimenter kunne omhandle dyrelivets påvirkninger af strømningen i vandløbet. Forskellige årstider og evt. bakterieindholdet i vandet.
Børnene står selv for indsamlingen af resultaterne og støttes op af pædagogen. Tallene og resultaterne kan sammenlignes og analyses. Bliver teorierne bekræftet af resultaterne fra undersøgelserne? Hvorfor og hvorfor ikke?
Aktiviteten styrker børnenes sociale kompetencer og samarbejdsevne. Det kræver en fysisk deltagelse, for at opnår et resultat. Udfordringer i at beregne og analyserer resultatet, kan tilpasses barnets færdigheder og udvikling af matematikske kompetencer.
Yderligere eksperimenter kunne omhandle dyrelivets påvirkninger af strømningen i vandløbet. Forskellige årstider og evt. bakterieindholdet i vandet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar