fredag den 30. maj 2014

Inspirations ark til med-studerende.

Byg et fugle hus med fodrings bræt.




Pædagogen bør have et kendskab til byggeriet og materialerne, før der bygges i den pædagogiske praksis.  Jeg har under min opgave stødt på utallige af problematikker, hvor jeg delvis måtte opgive og ænder i strukturen. Skal et sådan projekt være rart og vellykket for en bestemt målgruppe, er det derfor en nødvendighed at pædagogen selv har erfaret de udfordringer der ligger i projektudførelsen, for herefter at finjustere og tilpasse aktiviteten til målgruppen.

Projektet kræver mange forskellige færdigheder og pædagogen bør overveje, hvilke elementer eller dele af opgaven, der evt. bør udføres inden inddragelsen af målgruppen.

Pædagogen bør være kendt med forskellige hjælpemidler, der benyttes til byggeriet. F.eks. stiksav og et kopbore. (At skulle save det hele ud i hånden tager tid og er fysiskbelastende.) Gem evt. en begrænset udskæring, så gruppen kan afprøve enten med en stiksav eller almindelig sav. 
Desuden må man overveje hvor, hvordan og hvilke materialer der skal benyttes og hvilket arbejdsmiljø målgruppen har til rådighed. Jeg fandt mig selv lægge og save grene i noget græs med efterfølgende smerter i krop og led. Hertil kan den manglende sikkerhed i et uoverskueligt miljø, hurtigt have betydning for selve oplevelsen i aktiviteten.


Mit flow i fugle hus-projektet har været en del svingende. Der har virkelig været perioder hvor jeg var ved godt mod og nød processen. Dertil har det også været en stor udfordring for mig, hvor jeg har følt projektet var for omfattende. Uanset hvad, er jeg stolt over det færdige resultat


Ingen kommentarer:

Send en kommentar